Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie gotowy! Kiedy otwarcie? fot. mickam

Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie gotowy! Kiedy otwarcie?

FILMY
Orzech
Orzech
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę
adresWarszawa, Bulwar generała George'a Pattona
inwestorMiasto Warszawa
projektantSchuessler Plan
REKLAMA

Wiele wskazuje na to, że nowy, 452-metrowy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie zostanie otwarty jeszcze w tym tygodniu, przed Wielkanocą. Most ten jest jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie.

Jak informuje Gazeta Wyborcza, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski poinformował, że most zostanie otwarty jeszcze przed Niedzielą Wielkanocną. Nieoficjalne otwarcie przeprawy ma nastąpić w najbliższy czwartek lub piątek. Oficjalne otwarcie mostu odbędzie się już po świętach. To oznacza, że prawdopodobnie świąteczny spacer będzie można odbyć jednym z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie.

Na kształt błyskawicy

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy most rozciąga się na długości 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Most poza funkcją komunikacyjną, będzie mieć więc także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Warszawę i Wisłę. Znajdzie się tam miejsce na drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękne widoki na panoramę Warszawy pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę odpoczynku i relaksu.

REKLAMA

W kilka minut na drugą stronę

Nowy most znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Po jego otwarciu ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, może stać się nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.

Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Impuls do zmian

Budowa mostu to ogromna szansa i impuls do zmian, zwłaszcza dla prawobrzeżnej Warszawy. Obecnie trwają prace projektowe dla przebudowy wspominanej ul. Okrzei. Całe jej otoczenie posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest w 2024 r. W przyszłym roku gotowy będzie już most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Celem jest zrewitalizowanie ul. Okrzei tak, aby pod względami wizualnym i użytkowym współgrała z przeprawą, która w ramach nowego Centrum Warszawy zbliży do siebie Śródmieście i Pragę.

Inwestorem jest Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Za projekt architektoniczny odpowiedzialna jest pracownia Schuessler Plan.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest Budimex S.A. Koszt inwestycji to 120 mln zł. Inwestycja w całości sfinansowana zostanie ze środków miejskich.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA