InvestMap, Ogólnopolski Portal Inwestycyjny

Dodaj komentarz Dodaj wiadomość

Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa

Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa

Postprzez Erni79 » Niedziela, 18 Luty 2007, 12:06

 
Przedsięwzięcie obejmuje budowę autostrady A-4 na odcinku Zgorzelec (granica polsko-niemiecka) - Krzyżowa (punkt połączenia z autostrada A-18) o długości 51,3 km, znajdującego sie w południowo – zachodniej Polsce. Autostrada A-4 jest częścią Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego w kierunku wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowiona część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40: Ostenda (Bruksela) – Aachen – Kolonia – Erfurt – Wrocław – Katowice – Kraków – Kijów.

Koszt projektu: 317 567 000 €

Koszty kwalifikowane: 307 367 000 €

Udział Funduszu Spójności: 82% kosztów kwalifikowanych (252 040 940 €)


Więcej o Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa w dziale inwestycje.
Ostatnio edytowany przez Erni79 Niedziela, 18 Luty 2007, 12:18, edytowano w sumie 2 razy

Erni79

 
Posty: 100
Ostatnio zalogowany: 24-01-2010

Autostrada A4 Zgorzelec - Krzyżowa

Postprzez Erni79 » Niedziela, 18 Luty 2007, 12:06

Opis projektu: Przedsięwzięcie obejmuje budowę autostrady A-4 na odcinku Zgorzelec (granica polsko-niemiecka) - Krzyżowa (punkt połączenia z autostrada A-18) o długości 51,3 km, znajdującego sie w południowo – zachodniej Polsce. Autostrada A-4 jest częścią Europejskiego Korytarza Transportowego Nr III, przebiegającego w kierunku wschód – zachód od granicy niemieckiej przez uprzemysłowiona część Polski. Jest również częścią europejskiej trasy E40: Ostenda (Bruksela) – Aachen – Kolonia – Erfurt – Wrocław – Katowice – Kraków – Kijów. Przedsięwzięcie składa się z dwóch odrębnych części:

*

Budowa odcinka od granicy do miejscowości Wykroty (21,6 km);
*

Budowa odcinka od miejscowości Wykroty do miejscowości Krzyżowa (29,7 km).


Image

Koszt projektu: 317 567 000 €

Koszty kwalifikowane: 307 367 000 €

Udział Funduszu Spójności: 82% kosztów kwalifikowanych (252 040 940 €)

Przewidywane lata realizacji: 07.2006 – 01.2008

http://www.gddkia.gov.pl/
Ostatnio edytowany przez Erni79 Niedziela, 18 Luty 2007, 12:18, edytowano w sumie 2 razy

Erni79

 
Posty: 100
Ostatnio zalogowany: 24-01-2010

Postprzez » Środa, 27 Listopada 2010, 12:00




 

Postprzez Erni79 » Niedziela, 18 Luty 2007, 12:11

Erni79

 
Posty: 100
Ostatnio zalogowany: 24-01-2010

Postprzez » Środa, 27 Listopada 2010, 12:00





 

Postprzez Orzech niezalogowany » Wtorek, 20 Luty 2007, 11:25

Poślizg na autostradzie - Przez kłopoty formalne możemy stracić 250 mln euro z Unii Europejskiej

Są pieniądze. Robotnicy czekają na sygnał. Ale prace na odcinku autostrady A4 z Krzyżowej do Zgorzelca znów się nie rozpoczną. Czas nagli, bo jeśli trasa nie będzie gotowa do końca 2008 roku, przepadnie około 250 mln euro unijnej dotacji. Wczoraj wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk, którego ludzie wydają pozwolenia na budowę potrzebne do rozpoczęcia prac, negocjował z szefem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rozmawiano o tym, co zrobić, żeby prace ruszyły jak najszybciej.

Pewne jest, że budowa nie rozpocznie się 1 marca, jak planowano wcześniej. – Ale opóźnienie będzie niewielkie. Prace ruszą jeszcze w marcu – zapewnia Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. Jego ludzie wniosek o pozwolenie na budowę złożyli 30 stycznia. Ale trzeba go uzupełnić.
– Od czasu, w którym projektowana była ta autostrada, zostały zaostrzone przepisy dotyczące ochrony środowiska. Dlatego teraz musimy na przykład wybudować ekrany ochronne wysokie na dwa, a nie na półtora metra. W innych miejscach trzeba zbudować dodatkowe przejścia dla zwierząt – tłumaczy Janusz Koper, zastępca szefa GDDKiA odpowiedzialny za inwestycje. Wczoraj urzędnicy przekonali wojewodę, że można wydać pozwolenie na budowę z pewnymi zastrzeżeniami, a potem, zgodnie z jego sugestiami, poprawić projekt już w trakcie trwania robót.
Na pozwolenie czekają wykonawcy. 51-kilometrowy odcinek autostrady z betonu cementowego oraz około 50 mostów, wiaduktów i kładek wybudują austriacki Stabag i francuskie konsorcjum DTP Terrasement oraz Bouygues Travaux Publics. Kontrakt jest wart ok. 250 milionów euro, które w 80 proc. pochodzą z dotacji unijnych.
Sytuacja robi się dramatyczna. Wprawdzie umowy z wykonawcami mówią, że same prace mają potrwać 19 miesięcy, czyli byłyby jeszcze trzy miesiące zapasu (żeby skończyć w grudniu 2008 r.), ale eksperci wątpią, czy to się uda. Potrzeba na to dwóch pełnych sezonów budowlanych i zimy, która nie będzie zbyt długa. Roboty muszą się więc zacząć wczesną wiosną, a drogowcy powinni się żarliwie modlić o dobra pogodę.
Sprawę komplikuje fakt, że złożony wniosek dotyczy tylko drogi między Bolesławcem a Zgorzelcem. Na resztę mają być wydane odrębne pozwolenia. Część działek wciąż czeka na wywłaszczenie. Ale drogowcy twierdzą, że nawet jeśli ich przejmowanie opóźni się, to spóźnienie uda się nadrobić.
Tych kłopotów można było uniknąć, gdyby Generalna Dyrekcja wybrała wykonawców w pierwszym możliwym terminie. Jednak ci wykorzystywali wszelkie kruczki prawne, np. odwołania, by wygrać przetarg, a urzędnicy nie mogli sobie z tym poradzić. Gdy po wielu miesiącach kłopotów i kilkakrotnym przesuwaniu terminów GDDKiA w końcu udało się wyłonić zwycięzców przetargu, obowiązywały już nowe przepisy ochrony środowiska. •

Cztery lata przebudowy
W sierpniu 2006 roku, po czterech latach, zakończyła się przebudowa autostrady na odcinku Wrocław – Krzywa. Tyle czasu trwały prace na 92-kilometrowym odcinku drogi. Ze starej pozostało tylko miejsce. Drogowcy wymienili nawierzchnię i poszerzyli jezdnie. Rozebrali też dwa wiadukty i jeden most, a niemal czterdzieści innych obiektów na autostradzie i nad nią przebudowali.

Bartłomiej Knapik - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

Orzech niezalogowany

 

Postprzez fogel » Wtorek, 20 Luty 2007, 17:13

Budowa A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej zacznie się z opóźnieniem

GAZETA WYBORCZA

W drugiej połowie marca 2007 roku ma być wydane pozwolenie na budowę autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w komunikacie przesłanym PAP. Pierwotnie budowa miała się rozpocząć 1 marca 2007 r.

Nowy termin ustalili wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk oraz szef GDDKiA Zbigniew Kotlarek i jego zastępca Janusz Koper.

W ciągu najbliższych dni GDDKiA uzupełni wniosek do wojewody o pozwolenie na budowę, tak by w marcu mogła się ona rozpocząć i by wykonawcy mogli wejść na plac budowy. Ze względu na nowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, inwestor, czyli GDDKiA, musi uzupełnić wymaganą dokumentację.

Urząd wojewody dolnośląskiego i GDDKiA podejmą wszystkie działania, tak by opóźnienie rozpoczęcia budowy nie było większe niż 3 - 4 tygodnie. Dzięki tym ustaleniom nie jest zagrożony termin zakończenia tej inwestycji - czyli z końcem 2008 roku.

Projekt budowy autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa jest współfinansowany w 83 proc. ze środków Funduszu Spójności.

Długość odcinka wynosi 51,3 km, natomiast wartość kontraktu obejmującego roboty budowlane to 245,8 mln euro.
Imagination is more important than knowledge

fogel

 
Posty: 11
Ostatnio zalogowany: 06-03-2007

Postprzez (!) » Środa, 14 Marzec 2007, 14:13

(!)

 

Postprzez Darek » Wtorek, 27 Marzec 2007, 12:55

Z Bolesławca do Krzyżowej autostrada

27 marca 2007 - 10:48

Wydawało się to niemożliwe a jednak zniknęły przeszkody i może ruszyć budowa autostrady A-4 Bolesławiec - Krzyżowa. Dzisiaj wojewoda dolnośląski podpisze i wręczy pozwolenie na rozpoczęcie prac Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kilkudziesięciu kilometrowy odcinek będzie przebiegać m. in. przez Bolesławiec. Koszt inwestycji to 245 mln euro. Kłopoty z rozpoczęciem inwestycji dotyczyły braków w dokumentacji złożonej przez generalną dyrekcję. Wojewoda nakazał wnieść poprawki i trwało to kilkanaście dni. Autostrada ma powstać w ciągu 19 miesięcy. Jako pierwszy powstanie odcinek z Bolesławca do Jędrzychowic.

Sylwia Jurgiel

Polskie Radio Wrocław

Darek

 
Posty: 5479
Ostatnio zalogowany: 09-12-2009

Postprzez l_czarny » Środa, 28 Marzec 2007, 07:04

Budowa autostrady już wkrótce

2007-03-27, ostatnia aktualizacja 2007-03-27 20:35
We wtorek po Świętach Wielkanocnych ruszy wreszcie budowa nowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa. Pierwsze auta powinny móc nim przejechać w grudniu przyszłego roku
Zobacz powiekszenie
Wczoraj wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk podpisał pozwolenie na budowę, ale na razie tylko odcinka między Zgorzelcem a Bolesławcem. Żeby nowa autostrada łączyła się z istniejącą już A4, musi jeszcze powstać fragment między Bolesławcem a Krzyżową. Ale tu prace nie mogą się rozpocząć, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zdążyła z pozyskaniem wszystkich gruntów pod tę inwestycję.

- Zostało nam do przejęcia 11 działek. Teren ten zostanie przekazany wykonawcy dopiero w sierpniu, ale nie opóźni to terminu ukończenia inwestycji - zapewnia Tadeusz Jastrzębski, pełnomocnik do kierowania oddziałem GDDKiA we Wrocławiu. - Tych 11 działek to zaledwie 900 metrów autostrady, ale bez nich nie uzyskamy pozwolenia na budowę tego odcinka. Należą do dwóch braci, których wciąż nie możemy wywłaszczyć. Otoczyli się najlepszymi prawnikami, odwołują się od każdej, nawet najmniej ważnej decyzji, byleby przeciągnąć sprawę.

Budowa 45-kilometrowego odcinka Zgorzelec - Bolesławiec rozpocznie się z ponadmiesięcznym opóźnieniem, bo nie 1 marca, jak początkowo zakładano, a dopiero 10 kwietnia. - Ta inwestycja ma długą historię, ale nic złego nie powinno już się wydarzyć - mówi wojewoda Grzelczyk.

Według Jastrzębskiego najtrudniejsza podczas budowy autostrady będzie koordynacja pracy wykonawców. Przedsięwzięcie składa się z dwóch odrębnych części, realizowanych przez dwa różne konsorcja. - Firmy muszą bardzo dobrze ze sobą współpracować, bo jedna np. ma kopać rów, a druga z tej ziemi ma wybudować nasyp - tłumaczy pełnomocnik.

Projekt obejmuje m.in. przebudowę istniejącego węzła "Zgorzelec" i budowę trzech innych węzłów autostradowych w Godzieszowie, Bolesławcu, a z czasem także w Krzyżowej. Wybudowanych zostanie 9 mostów, 13 wiaduktów w ciągu autostrady oraz 23 wiadukty nad nią. - Nowy odcinek składać się będzie z dwóch betonowych jezdni po dwa pasy ruchu oraz pasów awaryjnych - mówi Jastrzębski. - Przejazd nim będzie płatny, ale dziś trudno jeszcze powiedzieć, ile wyniosą opłaty.

Koszt budowy całego, prawie 52-kilometrowego odcinka od Zgorzelca do Krzyżowej to prawie 250 mln euro, z czego 80 proc. pochodzi z funduszy unijnych.
Gazeta Wyborcza

l_czarny

 
Posty: 117
Ostatnio zalogowany: 20-06-2010

Postprzez antoslaw » Środa, 28 Marzec 2007, 08:38

Rusza A4

Po świętach wielkanocnych maszyny wjadą na plac budowy A-4 Zgorzelec-Krzyżowa. Wojewoda dolnośląski wydał pozwolenie na budowę tego odcinka.

Image
Budowę autostrady A4 na odcinku Bolesławiec- Krzyżowa blokują właściciele działek, którzy nie godzą się na wykup. Grozi im wywłaszczenie.


To jest dobra wiadomość. Zła jest taka, że pozwolenie nie obejmuje 6 kilometrowego odcinka od Bolesławca do Krzyżowej. Nie można bowiem wykupić gruntów pod drogę.

Po wybudowaniu 51 kilometrowego odcinka A4, autostrada połączy południową Polskę z Europą.

Przygotowanie tej inwestycji trwało całe lata. Przetargi budowlane unieważniano trzykrotnie. Kiedy w końcu podpisywano umowę z wykonawcami, do lasu pod Bolesławcem przyjechał sam premier z kilkoma ministrami. Potem okazało się, że nie można wydać pozwolenia na budowę, bo nie są wykupione grunty.

I właśnie z powodu 10 niewykupionych działek pozwolenie nie obejmuje ostatniego, 6-kilometrowego odcinka drogi. Pełnomocnik przekonuje, że do sierpnia wywłaszczy opornych właścicieli. Czasu jest mało. Inwestycję wartą 250 mln euro finansuje Unia Europejska. Budowa musi się zakończyć w 2008 roku.

Reporter: Albert Bystroński
AAAA

antoslaw

 
Posty: 581
Ostatnio zalogowany: 25-09-2009

Postprzez Orzech » Środa, 28 Marzec 2007, 09:54

Koparki na autostradzie

Za kilkanaście dni rozpocznie się budowa autostrady A-4 między Bolesławcem a Zgorzelcem. To efekt podpisanego wczoraj przez wojewodę dolnośląskiego pozwolenia na budowę.


Kłopoty z tą inwestycją ciągną się od lat. Najpierw grubo ponad rok wyłaniany był wykonawca. Potem okazało się, że 51-kilometrowy odcinek autostrady oraz około 50 mostów, wiaduktów i kładek wybudują austriacki Stabag (od Krzyżowej do Wykrotów) oraz francuskie DTP Terrasement i Bouygues Travaux Publics. Kiedy to już się udało i dokumenty o pozwolenie na budowę trafiły do urzędu wojewódzkiego, okazało się, że są niekompletne. Wojewoda nakazał wniesienie poprawek. Trwało to kilkanaście dni.
Teraz drogowców czeka wyścig z czasem. Jeśli inwestycji nie uda się przeprowadzić do końca 2008 roku, unijna dotacja przepadnie. A 80 procent wartego ok. 250 milionów euro kontraktu pochodzi z dotacji unijnych.

(BK) - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

http://boleslawiec.naszemiasto.pl/wydar ... 14847.html

Awatar użytkownika
Orzech

 
Posty: 143612
Ostatnio zalogowany: 24-10-2014
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Orzech niezalogowany » Środa, 4 Kwiecień 2007, 12:50

Od wtorku walka z czasem na A4
2007-04-03, Nowiny Jeleniogórskie
W poświąteczny wtorek ruszą prace przy budowie odcinka autostrady A4, łączącego Zgorzelec z Krzyżową. Na razie tylko na odcinku Zgorzelec, bo pozwolenie na budowę, wydane przez wojewodę dolnośląskiego w miniony wtorek, obejmuje tylko tę część inwestycji. Zgoda na budowę drugiego odcinka Bolesławiec – Krzyżowa będzie dopiero wtedy, gdy inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – poradzi sobie z wykupem gruntów należących do prywatnych właścicieli.
Inwestora i wykonawców czeka wyścig z czasem, bo budowa musi być zakończona do 2008 r. Musi, bo taki ostateczny termin wyznaczyła nam Unia Europejska, jeśli chcemy dostać z Brukseli 250 mln euro dofinansowania (Całą wartość przedsięwzięcia - 300 mln euro). Tymczasem opóźnienia są już wielomiesięczne. Najpierw trzy razy nie można było rozstrzygnąć przetargu na wykonawcę, potem wojewoda z przyczyn formalnych odmówił wydania zgody na budowę. Teraz prace wreszcie ruszą, a pełnomocnik kierujący oddziałem GDDKiA we Wrocławiu Tadeusz Jastrzębski, zapewnia że wszystkie opóźnienia uda się nadrobić, choć przyznaje jednocześnie, że olbrzymią wagę będzie miała w tej mierze zdolność do kooperacji dwóch konsorcjów realizujących zadanie: austriackiego Straberga i francuskiego DTP-Terassemeneta.

Zapewne uda się to na 45 kilometrowym odcinku Zgorzelec - Bolesławiec, ciągle nie wiadomo jednak co z odcinkiem Bolesławiec - Krzyżowa. T. Jastrzębski jest optymistą i obiecuje, że w ciągu kilku tygodni uda się inwestorowi dokończyć przejmowanie gruntów. Chodzi o należące do dwóch braci 11 działek, które blokują 900 metrowy odcinek autostrady. Skąd dyrektor Jastrzębski czerpie swój optymizm trudno odgadnąć, skoro sam przyznaje, że właściciele gruntów otoczyli się najlepszymi prawnikami i oprotestowują każdą decyzję.

Dwuetapowa inwestycja obejmuje m.in. przebudowę węzła „Zgorzelec", budowę 3 węzłów autostradowych, budowę 24 mostów (tzn. obiektów mostowych) nad autostradą dla ruchu i zwierząt, budowę 26 obiektów mostowych w ciągu autostrady, budowę dróg dojazdowych do Miejsc Obsługi Podróżnych, budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, separatory oleju, zieleń ochronna), budowę oświetlenia i łączności autostradowej. Autostrada powstanie w technologii betonowej. Wcześniej nawet w najbardziej optymistycznych ocenach szacowano, że na zrealizowanie zadania potrzeba minimum dwóch lat. Teraz trzeba będzie je zrobić w nieco ponad półtora roku.

(mal)

Orzech niezalogowany

 

Postprzez Darek » Wtorek, 10 Kwiecień 2007, 18:27

wtorek, 10 kwietnia 2007 godz. 18:39

Autostradowe działki


Rozpoczęła się budowa autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej. Maszyny nie wjadą jednak na ostatni, 6-kilometrowy odcinek trasy, bo są tam działki należące do braci W. z Warszawy, którzy nie mają zamiaru się ich pozbyć.


Bracia W. mają wiele nieruchomości w całej Polsce, dziwnym trafem leżących akurat w miejscach, gdzie jest planowana budowa autostrad. 52-kilometrowy odcinek połączy granicę z Niemcami z już wyremontowanym fragmentem A4 koło Bolesławca.

Teraz na drodze autostradzie stanęły działki należące do braci W. Właściciele działek nie ustępują, przegrywają w sądzie, odwołują się… Sprawa trafiła w końcu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Właściciele działek blokujących budowę A4 to ludzie oskarżeni o oszustwa przy nabywaniu nieruchomości dla PZU. „2,5 roku przesiedzieliśmy w areszcie, nie mamy czasu, żeby się teraz zajmować działkami pod autostradę” – mówił nam Janusz W.

Bracia W. są dobrze znani drogowcom, tego typu nieruchomości mają więcej. Świetnie wiedzieli, gdzie będą budowane drogi.

Bracia W. prędzej czy później zostaną wywłaszczeni i dostana odszkodowania. Cała sprawa odwlecze się jednak o kolejne miesiące. Jednak jeśli autostrada nie będzie gotowa w 2008 roku, przepadnie ponad 200 mln euro z Unii Europejskiej.

Reporter: Albert Bystroński

TVP3 WROCŁAW

Darek

 
Posty: 5479
Ostatnio zalogowany: 09-12-2009

Postprzez Gregs » Wtorek, 17 Kwiecień 2007, 20:20

A4 Zgorzelec - Bolesławiec: rozpoczęcie robót budowlanych

Budowę autostrady A4 na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec rozpoczęto we wtorek 10 kwietnia br. Realizacja przewidziana jest na okres kwiecień 2007 – grudzień 2008.

Pozwolenie na budowę 45-kilometrowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Bolesławiec podpisał we wtorek, 27 marca, Wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk.

Kontrakty na budowę odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa zostały podpisane 9 listopada 2006 roku.

Całkowity koszt budowy 52-kilometrowego odcinka Autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa jest szacowany na 247,4 mln euro, z czego 83% (202,8 mln euro) dołoży Fundusz Spójności Unii Europejskiej.

Projekt budowy obejmuje m.in. przebudowę węzła „Zgorzelec", budowę 3 węzłów autostradowych, budowę 24 przejść i kładek nad autostradą dla ludzi i zwierząt, budowę 26 obiektów mostowych w ciągu autostrady, budowę urządzeń ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, zbiorniki wodne, separatory oleju, zieleń ochronna), budowę oświetlenia i łączności autostradowej oraz oznakowanie autostrady.


11-04-2007 GDDKiA

Awatar użytkownika
Gregs

 
Posty: 4248
Ostatnio zalogowany: 14-06-2013
Miejscowość: Świdnica

Postprzez Gregs » Poniedziałek, 21 Maj 2007, 10:18

A4 pełną parą

Na plac budowy 50-kilometrowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Krzyżowa wjechał ciężki sprzęt. To oznacza, że budowa tej jednej z najważniejszych dla regionu trasy, ruszyła pełną parą. Sęk w tym, że budowana jest tylko część autostrady.

Teraz wielki plac budowy, już za półtora roku ma być przystosowaną do największych obciążeń betonową autostradą.

Nowej autostrady nie mogą się odczekać mieszkańcy miejscowości położonych przy trasie Zgorzelec Bolesławiec, którą jeżdżą samochody w kierunku niemieckiej granicy.

Problem w tym, że prace ruszyły tylko na 44-kilometrowym odcinku Zgorzelec-Bolesławiec. Żeby uzyskać pozwolenia na budowę 6 kilometrów od Bolesławca do Krzyżowej, potrzebna jest nowa decyzja lokalizacyjna.

Urzednicy uspokajają, że zdążą. Jednak czas nagli. Jeśli budowa całej 50-kilomterowej trasy nie zakończy się w terminie, czyli w 2008 roku, przepadną unijne dotacje w wysokości 240 milionów euro.

Image

Reporterka: Halina Łabędzka TVP3

Awatar użytkownika
Gregs

 
Posty: 4248
Ostatnio zalogowany: 14-06-2013
Miejscowość: Świdnica

Postprzez Gregs » Poniedziałek, 28 Maj 2007, 09:44

Budowa autostrady Krzyżowa – Jędrzychowice może stanąć w miejscu, bo na jej trasie mieszkają ludzie

Zostali najtwardsi
– Nie ruszymy się stąd – zapowiada Maciej Wołczykze Strzelna, jeden z gospodarzy, przez którego ziemię ma przebiegać autostrada. Drogowcy zapewniają, że mają sposób na niepokornych

Całe gospodarstwo Wołczyków to ponad 30 ha ziemi w gminie Pieńsk. Pod autostradę drogowcy potrzebują 4,5 ha. Problem w tym, że droga będzie przedzielała pozostałe grunty niemal przez środek i praktycznie uniemożliwi gospodarowanie na nich. Do tego trasa przebiega dokładnie przez zabudowania Wołczyków. Małżeństwo już od dawna negocjuje z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad warunki sprzedaży, ale kompromisu nie ma.
– Nie zaplanowaliśmy skoku na kasę. Chcemy jedynie tyle pieniędzy, by odbudować nasze gospodarstwo w innym miejscu – tłumaczy Maciej Wołczyk. – Za podobne działki GDDKiA już płaciła podobne kwoty. Nie rozumiemy, dlaczego oferta dla nas jest mniej korzystna – zastanawia się rolnik.
W podobnej sytuacji co jego rodzina jest jeszcze kilka innych. Ich opór może opóźnić budowę autostrady. A musi się ona zakończyć w określonym terminie. Inaczej przepadnie dotacja z Unii Europejskiej.

Autostrada silniejsza?
– Są procedury prawne i one będą realizowane – tłumaczy Agnieszka Paszkowska z oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który buduje trasę A4 spod Bolesławca do granicy. Całość drogi została podzielona na dwa etapy: A, czyli Jędrzychowice – Wykroty o długości 22 km oraz B: Wykroty – Krzyżowa o długości 29 km.
– Na odcinek A mamy wszystkie pozwolenia. Na B pozostało 6,5 km, gdzie nierozwiązane są kwestie własności gruntów. Prace nad ich pozyskaniem trwają – zapewnia Paszkowska. Jak to ujmuje – niewielu już zostało, ale za to twarde sztuki.

Nie ruszą się
– Być może dyrekcja ma pozwolenia, ale nie ma ziemi – twierdzi Wołczyk.
Jego zdaniem, drogowcy, chcąc jak najszybciej dostać grunty, bez zgody właścicieli dokonują geodezyjnego podziału ich ziemi na mniejsze działki. I dopiero dokonują wyceny, siłą rzeczy niższej, bo nie całości, ale części gruntu.
Wołczykowie dostali od wojewody ultimatum. Do końca kwietnia mieli dogadać się z GDDKiA. Jeśli nie, zostaną wywłaszczeni. Nie dogadali się. Jest już decyzja o pozbawieniu ich ziemi. Jeśli odwołanie od niej nie da efektu, z początkiem lipca grozi im eksmisja. Wołczykowie zapowiadają, że nigdzie się nie wyprowadzą, bo razem z trójką dzieci nie mają dokąd. Gotowi są wynająć ochroniarzy i bronić swojej własności. Czy drogowcy wyrzucą ich siłą? Tego w GDDKiA we Wrocławiu nikt nie mówi.
– Są procedury i one będą obowiązywały – powtarza Agnieszka Paszkowska.

Czasu coraz mniej
Budowa nowego odcinka autostrady powinna się zakończyć do końca 2008 roku. Pochłonie ponad 307 mln euro, z których 252 mln wyłożyła UE. Jeśli termin nie zostanie dotrzymany, Polska będzie musiała zwrócić pieniądze.

Image

Janusz Pawul - Słowo Polskie Gazeta Wrocławska

Awatar użytkownika
Gregs

 
Posty: 4248
Ostatnio zalogowany: 14-06-2013
Miejscowość: Świdnica

Postprzez Orzech » Czwartek, 7 Czerwiec 2007, 12:12

6.06.2007

Betonowanie skrzydełek wiaduktu WD44 na węźle Bolesławiec

Image

Zbrojenie podpór wiaduktu WD44 na węźle Bolesławiec

Image

Roboty ziemne pod most MA31 na Kwisie

Image

Zabijanie pali pod przyczółek zachodni mostu MA42 na Bobrze

Image

Budowa drogi serwisowej przy wiadukcie WD36 ( w środku Borów Dolnośląskich)

Image

Opisy zdjęć: Władek kluczewski - http://www.wroclaw.dolny.slask.pl

Awatar użytkownika
Orzech

 
Posty: 143612
Ostatnio zalogowany: 24-10-2014
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Orzech » Czwartek, 28 Czerwiec 2007, 20:49

28.06

Przecięcie trasy A-4 z linią kolejową Węgliniec-Bolesławiec

Image

Km 32 . Nowa Wieś i Kierżno. Most MA 31 nad Kwisą

Image

Na pierwszym planie wiadukt WD30 w Nowej Wsi nad drogą 357. Widok na wschód

Image

Nowa Wieś, km 32 widok na wschód

Image

Most Ma 31 na Kwisie

Image

Miejsce wiaduktu WA 33

Image

Miejsce przejscia dla zwierząt na szlaku żagańskim

Image

Miejsce wiaduktu WD 36 na drodze leśnej Dobra- Osieczów

Image

Miejsce wiaduktu WA 37 na drodze nr 350 Bolesławiec-Osiecznica

Image

KM 40-36 widok na zachód

Image

Roboty ziemne przez Puszczę Bolesławiecką

Image

Awatar użytkownika
Orzech

 
Posty: 143612
Ostatnio zalogowany: 24-10-2014
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Slaworow » Czwartek, 28 Czerwiec 2007, 21:46

Boli trochę, że przez środek lasu wytyczona jest ta autostrada.... :-/ :-/
Wrocław - miasto spotkań (w korkach i zatłoczonej KZ)

Wrocławska Grupa Eksploracyjna

Slaworow

 
Posty: 331
Ostatnio zalogowany: 09-06-2010
Miejscowość: Wrocław

Postprzez WroFanatyk » Czwartek, 28 Czerwiec 2007, 22:04

...a gdzie miała iść? Pod ziemią? ;)

Awatar użytkownika
WroFanatyk

 
Posty: 10973
Ostatnio zalogowany: 01-09-2014
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Orzech » Piątek, 6 Lipiec 2007, 10:40

Awatar użytkownika
Orzech

 
Posty: 143612
Ostatnio zalogowany: 24-10-2014
Miejscowość: Wrocław

Postprzez Amilo » Piątek, 6 Lipiec 2007, 12:04

Slaworow napisał(a):Boli trochę, że przez środek lasu wytyczona jest ta autostrada.... :-/ :-/


Może i boli ale chyba wolisz autostrade niż starą 4 ;)

Awatar użytkownika
Amilo

 
Posty: 120
Ostatnio zalogowany: 16-01-2010
Miejscowość: Wrocek PL

Następna

Dodaj komentarzDodaj wiadomosc

Aby napisać odpowiedź zaloguj się. Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Powróć do dolnośląskie - infrastruktura i transport

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

cron facebook